Wednesday, June 22, 2011


Bismillaahirrahmaanirrahiim



     Ayah dan ibu itu berbeza, maksudnya, *mungkin* dari segi cara mereka menunjukkan kasih sayang mereka.

     Bagaimana ibuku menunjukkan kasih sayangnya pernah aku tulis sewaktu Hari Ibu dahulu. Kali ni, post ini dedikasi buat ayah, walaupun Hari Bapa dah berlalu beberapa hari.

     Hey, sapa kat sini laki yang ada abang atau adik lelaki? Camana hubungan kita dengan mereka? Well, you know exactly what I meant . Tak ramai lelaki yang boleh ‘ngam’ dengan adik beradik lakinya yang lain, terutamanya yang beza umur dekat-dekat. Memang jaraaaaaaaaaaaaaaaaaaaanggggggggggggg sekali aku jumpa laki yang boleh ‘berbaik-baik’ dengan adik beradik lelakinya yang lain. Well, you know exactly what I meant .

     Mungkin bagi perempuan yang tengah baca ni, tak paham atau terus menerus berfikir bahawa aku cuba mengatakan adik beradik lelaki memang selalu bergaduh dengan ‘serius’. Ops. Anda silap. Gaduh tidak bermaksud tidak sayang ok? Sekali lagi, well you know exactly what I meant . *sigh*

     Seperti begitu jugalah aku dengan ayah aku. ‘Nampak seperti tidak ngam’, menurut definisi kamus masyarakat. Aku jarang bercakap dengan ayah aku berbanding dengan mak. Dialog yang selalu berlaku antara aku dengan Ba;


Hah.
Ye.
Ye Ba.
Herm.
*Angguk kepala*.
Ok.


     Bapak aku tanya soalan, aku akan jawab sepatah je, takpun angguk kepala je. Berbeza caranya aku menyantuni ayah berbanding dengan mak. Eh, ini agak normal ok di antara ayah dengan anak lelaki kalau kita cuba perhatikan kebanyakan keluarga yang ada kat dunia ni.

     Ok. Cukuplah intro tentang perihal ayah dengan anak. Post ini ditujukan kepada ayah aku yang bergelar ‘Ba’. Bismillaahirrahmaanirrahiim..


Ingatlah 3T ini; Tarbiyah, tarbiyah dan tarbiyah.



     Alhamdulillah, akhirnya ibu bapa aku telah faham dan merestui segala apa yang aku ‘buat’. Namun, kadang-kadang bila dakwah membutuhkan pengorbanan jasad ini melebihi ‘kerjaya sebagai seorang engineer ‘, Ba akan mengambil jalan yang sangat-sangat-sangat bertentangan dengan pilihan aku.


You should think about your future career Zaid. This is about your life! You might end up ruining your entire life Zaid. Think properly.


      Dan jawapan yang selalu aku bagi juga bertentangan dengan apa yang dikehendakinya. Lalu, perbualan kami seolah-olah seperti sedang bertikam lidah. Akhirnya, Ba akan kata,


Okay. Do whatever you want Zaid. Allah knows the best for you. Ba akan sentiasa sokong Zaid in everything that you do insyaAllah. If you need anything, don’t hesitate to ask me. Dah. Salam Ba.


     Ya Allah. Terasa seperti nak menangis tetapi itulah realitinya bila kita faham (atau cuba memahami) erti ‘alat’ dan ‘matlamat’. Kemudian, aku salam dan cium tangan Ba, dan meneruskan tekad.

     Tengok video ni, barulah korang faham apa yang aku cuba sampaikan dalam post ini.








     Ya, jangan kita lupa bahawa bapa lah tulang belakang dalam setiap perjuangan kita walaupun kadang-kadang mereka tidak membahaskannya melalui perkataan di hadapan kita. Inilah sifat semulajadi seorang lelaki. Inilah karunia daripada Allah. Medan amal itu berbeza dengan medan perkataan.

     Kepada Ba, selamat hari bapa. May Allah grant you steadfastness in every decision that I chose. May Allah grant you jannah  for being such a supportive father.




رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا
Wahai Tuhanku! Kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil
[17:24]
 
 
Wallahu'alam bis sowab...

Posted by Posted by zabed at 7:57 PM
Categories:

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>