Thursday, June 23, 2011


Bismillaahirrahmaanirrahiim


     Ada sekali, pernah aku join program pendakian bukit dan ditakdirkan Allah, 2 orang peserta naik kereta bersama aku. Maka berlakulah 2 cerita dalam kereta;


Cerita 1



Peserta 1: Bang, saya sebenarnya dulu ada pasang jugak cita-cita nak jadi pejuang islam.

Gua: Oh bagus cita-cita tu. Kenapa sekarang tak nak jadi pulak?

Peserta 1: Bukan tak nak jadi, cuma tak berpeluang aje. Saya sekarang amik course IT.

Gua: Herm? Ape kene mengenenye?

Peserta 1: Sebab dulu saya ingat nak masuk tentera, tapi sekarang saya belajar kat uni. Haihhh tak tau la camana bang.

Gua: *Muka hairan*


Cerita 2



Peserta 2: *sambil memandang Peserta 1* Akhi, jangan bermuka sedih. Kita nak pergi berjihad ni. Anta sepatutnya rasa gembira!

Gua: Berjihad? Cuba terangkan sikit.

Peserta 2: Akhi, kalau anta betul-betul merasai kemanisan dakwah, Allah.. Kalau kita sedang kelaparan dan diberi pilihan antara segunung nasi dan dakwah, pastinya kita akan memilih dakwah kalau kita benar-benar merasai kemanisannya!

Gua: Dulu anta sekolah mana?

Peserta 2: Ana dulu belajar kat Maahad *tak ingat nama* kat Kelantan. Ada jemaah ______ masuk sekolah ana dulu.


Ohh patut lah semangat semacam.


Gua: Bagus! Habis tu macam mana kita nak salurkan semangat atau perasaan kemanisan dakwah ini? 

Peserta 2: *senyap untuk beberapa minit*



Pengajaran


      Tak nak ulas panjang-panjang. Berfikir dengan mendalam lebih baik daripada mendengar bulat-bulat. Jadilah seperti ulul albaab.

Cerita 1: Jihad berasal dari 2 perkataan arab iaitu jahdu  (bersusah-payah) dan juhdu  (bersungguh-sungguh). Perjuangan islam tidak terhad hanya pada bentuk ketenteraan sahaja, malah islam itu syumul , merangkumi segala-galanya. Kalau kita seorang pemuda, manfaatkan tenaga yang ada pada diri kita dan sinergikan dengan islam.

Cerita 2:  Medan bercakap tidak sama dengan medan berkhayal. Medan beramal tidak sama dengan medan bercakap. Medan berjihad tidak sama dengan medan beramal. Medan berjihad yang hakiki tidak sama dengan medan jihad yang palsu. Ramai yang mudah berkhayal namun tidak semua apa yang terbayang di kepala mampu diungkapkan dengan kata-kata. Ramai yang mampus bercakap namun hanya sedikit yang mampu bersabar ketika beramal. Tidak sama orang yang sedang duduk dan orang yang sedang berlari.


     Point yang paling penting, peristiwa ini merupakan gambaran atau amaran kepada aku agar membahaskan kefahaman dengan amal, bukan menanam tebu di tepi bibir.


Wallahu'alam bis sowab....

Posted by Posted by zabed at 11:56 AM
Categories:

 

3 comments:

'amil 'aqil said...

hehe..macam kenal je...
jauh perjalanan luas pemandangan kan..:)
bittaufiq bro~...:)

Muhammad Ramadhan Mohd Lotphi said...

ups, mcm best je cte ni! :)

zabed said...

'ami 'aqil: insyaAllah. tarbiyah & surat amaran dari Allah

ramadhan: anta best la dengar sbb anta kenal 'kot'. lol

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>