Thursday, September 1, 2011



Bismillaahirrahmaanirrahiim..




     *Sila baca dengan slang Kedah

     Pernah suatu ketika di Aloq Staq, Kedah, aku ikut bapak pergi beli nasi kandaq untuk family saudara mara datuk nenek kat rumah. Sementara nak tunggu  order nasi kandaq + lauk-lauk siap dibungkus, bapak aku ajak duduk minum ayaq dulu. Ditakdirkan Allah, meja kami betul-betul bersebelahan dengan tempat buat air + jual rokok.

      Sedang aku sedap dok hirup ayaq milo (time kecik dulu), tiba-tiba bapak aku bersuara,


你怎么


     Uik? Sejak bila bapak aku boleh cakap cina ni?? Tak lama pastu, ada orang balas balik,


哇!你可以中国人


     Oh. Rupe-rupenye orang yang buat air tu berbangsa Cina.  Dan kemudian mereka pun saling berbalas-balas sampai aku pun tak tau pebende diorang dok sembang ni. Brader cina buat air tu gelak besar. Wah suka betui mamat ni. Aku rasa la kan, brader cina ni lonely  kot, tu yang seronok gila bila bapak aku speaking  mandarin. Haha selambe je buat andaian.

     Kemudian, bapak aku pesan kat brader cina tu nak rokok ‘Salem’. Brader tu pun pas sekotak ke bapak aku, dan dia kata,


“Abang, tunggu kejap ya”


      Brader tu terus sibuk mencari benda dalam laci kat tempat dia tuh. Cari cari cari cari cari, akhirnya jumpa satu kotak warna hitam dan dia bagi kat bapak aku. Bapak aku hairan,


“Apa dia ni?”


“Abang cuba bukak lah”


     Bapak aku pun bukak lah, curios punya pasal. Tengok-tengok, kotak rokok rupanya. Kotak yang boleh isi rokok, lepas tu tekan satu butang ni, nanti akan keluar sebatang rokok. Kotak rokok yang mechanical  lah senang cerita.


“Wah. Terima kasih banyak lah leng chai  (hensem)!”


     Brader cina tu angkat tangan. Muka senyum suka happy ceria gembira habis. Aku pun belek-belek tengok kotak rokok mechanical  tu. Perh. Ni rasanya, bukan murah ni. Macam branded  semacam je. Free-free je brader tu boleh bagi kat bapak aku? Dah la tak nampak riak wajah yang menyesal, malah senyum suka happy pulak tu bila memberi kotak tersebut kat bapak aku?

     Setelah beberapa tahun, baru lah aku sedar. Itulah yang dinamakan ikhlas.

     Sikit pun tak rasa menyesal bila memberi walau barang berharga kepada orang lain. Malah, rasa syok pulak tuh. Puas je rasa. Tenang je perasaan. Pastu senyum lebar. Ewah. Kalau lah aku boleh buat macam tu dengan Allah, nak solat pun tak rasa berat. Nak infaq harta pun tak ada hal lah. Nak menjual tenaga pemuda untuk beri peringatan pun rasa berkobar-kobar. Semua itu boleh kalau ada ikhlas.


Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya
[Saba’ 34:39]


What you give, you get back
[The Scorpions]


The more you give, the more you get
[Robert T. Kiyosaki]


        Kata kuncinya ialah merdeka. Merdeka dari rantai-rantai belenggu dunia. Lepaskan diri, maka perasaan ikhlas akan datang insyaAllah.


Dari segi bahasa, tajarrada maknanya macam tanggalkan pakaian dari badan.
[Syaikh besaq]


     Jadi, sempena Hari Kemerdekaan Negara ke-54, merdeka-kanlah dan ber-tajarrud-lah diri anda dari pakaian atau rantaian yang mengikat kita jauh dari Allah. InsyaAllah bila dah ikhlas, barulah kita tak akan berkira pun dengan Allah. Betul ke?

     INI BARU LAH MERDEKA!

p/s: ewah. Cakap macam senang. Aku sendiri pun bergelut dengan rantai dunia. Sekurang-kurangnya mencuba, daripada tak buat langsung. Ye ke?

Lawak sinis politik: jadilah diri anda ‘pejuang komunis’ yang memperjuangkan ‘kemerdekaan negara’. Jangan jadi ‘anjing kepada British’. *Lol sungguh politik Malaysia sekarang.



Wallaahu'alam bis sowab...

Posted by Posted by zabed at 1:17 AM
Categories:

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>