Sunday, May 6, 2012


Bismillaahirrahmaanirrahiim


     Petang jumaat di Semenyih.......bapakkkk ahhhhh panass gilaa. Serius terik gila matahari. Minum air banyak kali pun masih terasa kering kat tekak. Akhirnya aku dan sorang housemate bertekad untuk pi pekena ABC Special + aiskrim. Memang terbayekk. Manis, aiskrim 4 scoops, total dalam RM3.50 je. Sapa-sapa yang tinggal di kawasan Semenyih boleh la selalu singgah kedai ABC tu, dekat-dekat dengan Restoran Aneza tuh. Hahaha promote jap sebab abang ABC tu sangat sempoi dan baik.


"ABC Special satu bang, taknak kacang merah macam biasa"


     Nikmat...yeah bila susu cair tu menyentuh lidah kita. Kemanisan sirap merah sangat 'pure' bila dihirup guna straw. Pergh. Boleh kata keperitan tekak aku selama sehari suntuk tu tersembuh setelah aiskrim berperisa coklat tu melalui proses peristalsis. Alhamdulillah.

     Sedang receptor lidah sibuk merasai setiap ais yang masuk dalam mulut, tiba-tiba kawan aku ni yang bakal mendapat ijazah Kejuruteraan Elektrikal bersuara, "Ko tau, aku tak pernah suka benda-benda elektrikal ni. Aku pun tak tau kenapa aku pilih course ni." Aku mendengar dengan khusyu', walau tak pandang muka dia. Kemudian dia sambung, "sepatutnya kalau dalam engineering, lebih baik aku amik civil engineering. Aku lagi minat benda-benda macam 'civil' ni daripada elektrikal yang entah pape ni."


     Kemudian aku pandang muka dia dan tanya,

"Kalau bukan engineering, ko nak amik course ape?"

"Entah. Aku ingat nak amik medic, ataupun apa-apa yang berkaitan dengan biology. Best kot tengok orang belajar benda-benda bio ni."

Aku gelak, "Hahaha. Time SPM dulu ko tak amik bio, ade hati nak belajar medic. Sekarang ni ada beberapa minggu lagi sebelum kita habis degree".


"Itulah masalahnye. Time SPM dulu aku amik LK (Lukisan Kejuruteraan?). Aku tak tau kenapa aku pilih subjek tu. Sekarang, aku dah terperangkap masuk dalam course yang aku tak minat langsung".

"Bukan setakat sekarang, lepas grad karang pun ko masih lagi terperangkap dengan course elektrikal ni. Silap-silap seumur hidup selepas grad nanti".

"Itulah. Nak buat camana. Nak patah balik tak boleh dah. Entah lah." Kemudian beliau sambung makan ABC. Kepala kebawah. Jelas tanda-tanda kehampaan terpancar pada kulit mukanya.


     Sewaktu SPM dan pasca-SPM dulu, cikgu-cikgu kat sekolah menyogok kami agar kami meneruskan pengajian kami dalam dua bidang ini sahaja: medic atau engineering. Disebabkan doktrin yang menebal ketika itu yang menegaskan bahawa 'jadi doktor ni tak ada life. Belajar bio dah la susah, kena baca buku setiap waktu', maka kebanyakan dari kami memilih untuk mengambil course engineering sebagai 'jalan hidup' kami. Selepas 5 tahun, barulah kami tahu betapa silapnya pilihan kami yang sangat mentah ketika itu.


"Bukan kerja engineering gaji tinggi ka?"


     Kalau bukan kerana gaji yang lumayan, jangan harap ada orang nak belajar course ni. Papepun, isu gaji tinggi bukan isu yang nak diketengahkan. Keluar sahaja dari Uni, dapat segulung ijazah, pergi kerja, kerja macam kuli. Kuli kepada 'bos' atau a group of people  yang tamak keuntungan pulak tu. Hakkk tuihhh. 'Bos' yang menjadi hamba kepada sistem kapitalisme. Depa ni pijak kepala kami yang belajar penat-penat ni. Dan kami sebagai kuli kata, "takpa, selagi gaji masyuk, kami okay!"

     Ada seorang kawan, mengambil jurusan Kejuruteraan Kimia pernah berkata, "Ada seorang pensyarah ni pernah kata kat kitorang, 'sapa nak amik korang kerja kalau design reaktor korang mahal, walau 'environmental friendly'?? Profit comes first '".

     Baru-baru ni aku dapat panggilan telefon dari satu syarikat yang nak offer aku kerja selepas grad karang. Gaji.......serius masyuk untuk budak fresh grad. Serius aku sangat eksaited time tu. Tapi macam aku cakap tadi, kalau gaji tersangat tinggi, maksudnya kerja macam kuli. Kalau kuli kepada ameerul mukminin seperti 'Umar al-Khattab takpa walau dikerah habis-habisan, malah aku bersyukur gila kerana ada peluang yang sangat besar untuk hidu syurga. Jadi kuli kepada sistem kapitalisme? Ko tau tak betapa hodoh dan hina gila orang yang menyembah 'keuntungan' ni? Hati diorang sangat busuk. Lagi busuk dari bangkai binatang. Dan nampak lagi hina ialah kuli mereka!

     Kesian kan pelajar-pelajar sekolah zaman sekarang? Disogok dengan mimpi indah tentang masa hadapan yang cerah dan gemilang = kereta besar, rumah besar, pangkat besar. Depa ni kain putih, dan didoktrin oleh masyarakat tentang cita-cita = kerja yang professional. Tapi realitinya, 'kerja yang professional' = kuli kepada bos yang tamak. Di mana jiwa yang merdeka ketika itu kalau kepala kita hanya memikirkan masalah yang bos kita bising-bising tu?




     Aku tak tau apa yang nak dibanggakan sangat dengan kereta-kereta mewah tu tapi jiwa masih dirantai oleh tuhan bernama 'duit'.

     Ada seorang sahabat bernama Rib'i bin Amir, sangat.....'kampung' la kot kalau bahasa kita sekarang. Maksudnya, gaya macam 'orang kampung' dari Pendang ka, Changloon ka, Bukit Pinang ka, Parit Buntaq ka etc. 'Orang kampung' yang bernama Rib'i bin Amir ni berjumpa dengan panglima tentera Parsi yang bernama Rustam. Rustam ni kira macam orang yang 'high end' la kalau bahasa kita sekarang. Duduk kat banglo Beverly Hills, bawak kereta Lamborghini etc.

     Ketika itu, Rib'i bin Amir mengenakan baju yang sangat sederhana, dengan pedang, perisai dan kuda yang pendek. Manakala Rustam memakai mahkota dan sedang duduk di atas ranjang yang diperbuat dari emas. Ada riwayat kata, pedang Rib'i tu diseret di atas permaidani sehingga koyak permaidani tersebut, nak menggambarkan betapa 'kampungnya' perangai Rib'i pada pandangan orang-orang bangsawan ketika itu.

     Rustam mengejek Rib'i, "Wahai Rib'i, kalian datang untuk membuka dunia ini dengan kuda yang kurus, tombak yang tumpul dan pakaian yang compang-camping ini?"

     Rib'i, 'orang kampung' jawab balik,


Allah telah menghantar kami untuk mengeluarkan sesiapa sahaja yang Dia kehendaki dari perhambaan terhadap sesama hamba kepada perhambaan hanya kepada Allah, dari kesempitan dunia kepada keluasannya, dari kezaliman agama-agama kepada keadilan islam


     'Orang kampung' yang bermentaliti kelas pertama, itulah ciri-ciri sahabat yang didik Rasulullah sallallaahu 'alaihi wa sallam. Walau mereka miskin dan susah, tapi jiwa mereka merdeka. Tiada rantai yang mengikat jiwa mereka. Mereka hanya patuh kepada Allah, Tuhan yang menguasai Hari Kiamat.

     Benarlah kata-kata 'Umar al-Khattab, mulianya kita kerana islam dan hinanya kita bila kita meninggalkan perjuangan islam. Hari ini ada 1.3 billion manusia atas muka bumi ni yang mengaku dirinya sebagai islam, tetapi tengoklah betapa hinanya orang-orang yang mengaku islam ni. Kita dipandang hina bukan kerana kita solat, memakai hijab atau berpuasa, tetapi kita hina kerana kita meninggalkan perjuangan islam itu sendiri. Semua dari kita ni syok sendiri pikir pasal periuk nasi masing-masing, sedangkan buat-buat tak nampak yang sebenarnya kita ni kuli kepada Dajjal itu sendiri. Mengaku islam, tapi sembah duit.


At a time when the whole Muslim world is felt to be under siege, the Muslim identity has often become paramount for most Muslims. Muslims in Malaysia watch Palestinians being killed on TV, Kashmiris watch Chechens, Nigerians watch Iraqis, Afghans watch Somalis.

During most times in their lives, Muslims have many other things to think about than simply being Muslim.

[Graham E. Fuller (2010), A World Without Islam ]


     Islam yang dipegang hari ini tak sama macam islam yang dipegang oleh sahabat-sahabat dan para mujahideen yang menyebarkan islam suatu ketika dulu. Beza, walaupun Al-Quran masih lagi wujud sehingga hari ini. Hinanya bangsa muslim hari ni telah dikatakan oleh Rasulullah 1400 tahun dulu,


"Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang kelaparan mengerumuni hidangan mereka."

Maka para sahabat bertanya, "Apakah karena jumlah kami yang sedikit pada hari itu?"

Nabi saw menjawab, "Bahkan, pada hari itu jumlah kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan Allah akan mencabut 'rasa gentar' terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakita al-wahnu."

Seorang sahabat bertanya, "Apakah itu al-wahnu ya Rasulullah?"

Rasulullah saw menjawab,

Cinta dunia dan takut mati


[Hadits riwayat Abu Dawud dan Ahmad]


     Kita hina bukan kerana kita solat, bayar zakat, pergi haji etc., tapi sebab kita cinta dunia dan takut mati. Jadi bro, what are you waiting for? Bibit-bibit kemenangan islam telah beransur-ansur jelas di media-media sekarang.



p/s1: by the way, tolong jangan gunakan faktor bangsa seperti Melayu dengan perjuangan islam. Kita berada di negara yang berbilang kaum, yang majoriti selain bangsa melayu taknak islam kerana sangkaan mereka bahawa islam = menjadi melayu.


p/s2: entri terbaru untuk blog baru (Lebih Serius 5913): Motor rosak, bateri kereta habih.





Wallaahu'alam bis sowabb

Posted by Posted by zabed at 4:16 PM
Categories:

2 comments  

Tuesday, May 1, 2012


Bismillaahirrahmaanirrahiim


     Alhamdulillah. Alhamdulillah tsummal hamdulillah. Akhirnya setelah sekian lama berjaya jugak buat satu blog yang 'lebih serius'. Lebih serius bukannya dari segi formaliti bahasa-bahasa skema. Lebih serius, ditujukan untuk mereka yang melakukan kerja-kerja dakwah dan tarbiyah (DnT).

     Keyboard warriors sinonim dengan orang-orang yang menulis blog dan mereka yang 'memekak' kat facebook. Haha no offense tapi ini pandangan umum. Aku sendiri menulis blog. Dan sangat benar, dakwah di dunia sebenar lagi payah dari dakwah setakat menulis blog atau share-share artikel dan ayat-ayat bombastik di status facebook masing-masing.


Medan bercakap tidak sama dengan medan berkhayal. Medan beramal tidak sama dengan medan bercakap. Medan berjihad tidak sama dengan medan beramal. Medan berjihad yang hakiki tidak sama dengan medan jihad yang palsu. Ramai yang mudah berkhayal namun tidak semua apa yang terbayang di kepala mampus diungkapkan dengan kata-kata. Ramai yang mampu bercakap namun hanya sedikit yang mampu bersabar ketika beramal.

[Imam Hasan Al-Banna]


      Membina individu-individu muslim termasuk diri sendiri adalah lebih sukar daripada duduk depan laptop dan melontarkan idea-idea yang entah kita sendiri buat ke tak. Whoops! Tapi tak dinafikan betapa besarnya pengaruh penulisan-penulisan yang ikhlas kepada masyarakat di luar sana yang aku tak pernah jumpa langsung.

      Sebab tu dalam buku Majmu'atur Rasaail , Imam Hasan Al-Banna menggalakkan ahli-ahli Ikhwan Muslimin bergiat aktif dengan menulis. Bukan beliau memaksudkan untuk berhenti buat kerja 'membina individu muslim' atau 'turun padang', tetapi itu salah satu medium untuk menyampaikan fikrah  (cara berfikir) kepada orang ramai, orang-orang yang mereka sendiri tak sempat untuk bertemu dan ehem..berdakwah. Ok, mungkin ramai alergik gila dengan perkataan dakwah ni.

      Bagi aku, blog KBG ni memang tujuan dia untuk pembacaan umum, dan harapnya dapat sampaikan fikrah  kepada mereka yang tidak tersentuh lagi dengan DnT ni. Namun, selalu jugak terpanggil untuk menyampaikan sesuatu kepada orang buat kerja DnT melalui blog, tapi ye la, dah nama pun umum takkan nak cakap benda yang hanya difahami oleh orang yang 'buat kerja' je. Sebab tu alhamdulillah Allah beri kekuatan untuk buat blog yang lebih sesuai untuk bincang benda-benda related dengan DnT ni. Nak dekat setahun jugak mengidam, sekarang baru dapat. Haha alhamdulillah.

     Ada dua blog, tapi yang KBG ni pun tak terjaga, apatah lagi nak buat blog yang kononnya 'lebih serius'. Kih kih kih. Sebab aku bajet busy, padahal banyak masa terluang dengan tidur yang berlebihan. Tak kisah lah. Janji aku dapat sampaikan ape yang ade dalam kepala ni, dan harapnya Allah masih lagi meneguhkan hati kecil ini agar terus menulis demi kepentingan ummah ini, demi mengajak manusia kepada Allah, insha Allah. Bukannya kerana ada kepentingan peribadi yang lain. Harapnya dielakkan dari perkara macam tu. Na'udzubillaahi min zaalik.

     Jangan salah faham pulak bahawa blog yang 'lebih serius' ni hanya layak dibaca oleh orang-orang yang buat kerja DnT saja. Semua orang boleh baca, tapi target audience lebih kepada mereka yang terlibat dengan DnT. Nak baca baca, tak nak baca sudah.

     Kenapa letak nombor '5913'? Entah. Sebab macam sedap je nombor ni. Aku ni tak kreatif dalam memikir nama-nama yang cool.

     Papepun, dengan ini saya mengajak anda untuk membaca blog baru saya, berjudul Lebih Serius 5913. Semoga hati kita semua masih lagi diteguhkan di atas jalan yang dilalui para rasul dan nabi, semoga pengakhiran kita adalah pengakhiran yang baik, mati kerana bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah.


"Cita kami hidup mulia, atau mati mendapat syurga"


Entri pertama blog Lebih Serius 5913: Bersih 3.0 dan Entri Pertama.

Wallaahu'alam bis sowabb..

Posted by Posted by zabed at 5:11 PM
Categories:

0 comments  

Saturday, April 21, 2012


Bismillaah.





     Baru kejap tadi aku tengok laporan berita tentang 'food shortage'  yang berlaku di Yemen. Kesian, sebab yang paling terkesan ialah kanak-kanak, jap.....bukan kanak-kanak, tapi bayi-bayi kecil. Badan diorang sangat kecik, seolah-olah macam mengecut. Bayi-bayi tu nak menangis pun dah tak larat sebab penat dan lapar. Tengah-tengah baring camtu tiba-tiba boleh termuntah, dan muntah yang dikeluarkan tu kosong, tak ada isi, hanya berwarna putih (susu?). Aku cuba jugak google image gambar-gambar yang aku tengok kat berita tadi untuk letak kat post kali ni tapi takdka. Entah la bro. Aku sedih. Peti ais kat rumah ada banyakkkkkk makanan, tapi satu pun tak boleh aku beri kepada bayi-bayi tadi. Astaghfirullah...astaghfirullah...

     Tengahari tadi, aku ikut mak dan kakak pergi jalan TAR sebagai driver. Buat apa? Dah nama pun perempuan, memang sinonim lah dengan jalan TAR kan? Hahahaha. Bila nak balik tu, sempat singgah ke A&W untuk beli root beer float untuk bapak aku. Masuk-masuk restoran, lagu disko kuat gila dipasang. Dub dub dub dub chsss. Eh? Aku kat kelab ke? Tak. Macam biasa, A&W tempat feveret untuk kanak-kanak sambut ulang tahun hari jadi diorang, jap.....ni bukan kanak-kanak ni, tapi bayi-bayi kecil. Huhhhh?? Kecik-kecik lagi dah pandai 'clubbing'  ?

       Pernah tengok cerita Madagascar 2: Escape to Africa? Singa yang dilatih kat New York jadi performer, pandai menari dengan style. Setiap hari diberi makanan 'mewah', as in tak perlu keluar memburu pun. Semua dah disediakan. Mana lah bapak dia tak stress bila anak dia balik Africa perangai tak serupa 'singa' langsung. Kau ni 'singa' ke manusia? Mana ciri-ciri singa kau? Bukan ciri fizikal, tapi fitrah perangai singa tu.

     Satu lagi contoh ialah singa kat sarkas. Macam mana entah singa yang dikatakan raja binatang tu, yang garang, yang tangkas menerkam, rahang yang kuat, yang sepatutnya ditakuti oleh manusia tiba-tiba boleh jadi bahan hiburan manusia pulak kat sarkas. Kadang-kadang aksi-aksi pelik, yang tak mencerminkan kegagahan singa itu sendiri. Singa boleh jadi macam kucing?

     Inilah analogi singa yang cuba disampaikan oleh Syeikh Muhammad Ahmad Ar-Rasyid dalam bukunya, mengenai generasi islam masa kini:


     Generasi baru keturunan pejuang dan anak-anak singa itu dididik supaya tunduk kepada syahwat dan karam dalam keseronokan seks dan kemewahan hidup. Mereka padamkan sejarah kehebatan umat islam terdahulu serta dihapuskan kisah-kisah para ulama' kerana bimbang ia akan menjadi penyuluh dan panduan amal untuk generasi baru muslim kini.

Itulah kandungan madah penyair islam Muhammad Iqbal:


Zaman satu bangsa yang hina
Akan ada ilmuan, sasterawan dan orang yang arif bijaksana!
Mereka kelihatan berbeza dengan pelbagai ideologi
tetapi semuanya sependapat dengan satu target:

Mereka ajar anak singa agar menjadi kijang yang pengecut
dan mereka padamkan kisah-kisah singa pada bicara silam
Cita-cita mereka, menggembirakan hamba dengan perhambaan
Seluruh pengajaran mereka hanyalah penipuan cendekiawan.


     Ianya telah berlaku.

     Inilah mercu tanda perancangan kaum Yahudi dan Kristian. Mengasuh anak-anak singa islam supaya menjadi kijang yang pengecut. Mereka padamkan kisah singa-singa islam samada para ulama', ahli zuhud dan para pejuang islam dari sejarah abad pertama islam.

     Plan pendidikan mereka ini telah melahirkan kijang-kijang yang pengecut, tidak lagi mampu menerkam. Kijang-kijang ini tidak mahu lagi memikul apa-apa tanggungjawab dan sentiasa cuba melarikan diri seboleh-bolehnya!

     Inilah generasi baru dari putera-puteri islam!

     Anak-anak singa yang bertukar menjadi kijang yang pengecut.

     Sebenarnya mereka itu merdeka, lalu diperhambakan, dan mereka bergembira menjadi hamba.


[Muntalaq]


     Hari ni ramai orang memperjuangkan hak masing-masing. Ini hak kami, maka kami layak untuk mendapatkan kesenangan. Ye. Tak salah pun kalau betul-betul nak memperjuangkan hak yang sepatunya ‘haqq’ (benar), sebab maksud zalim ialah meletakkan sesuatu kepada yang bukan ‘haqq’.

      Aku pernah sembang dengan sorang brader Palestin ni. Walaupun dia berdarah keturunan Palestin, tapi dia dan family menetap di UAE (tak silap la). Sekali tu, dia berhajat untuk tinggal di Palestin, di mana masih ada lagi saudara-mara dia kat Gaza. Untuk beberapa minggu pertama di Gaza, dia culture shock . Tak tau sesuai ke tak nak guna perkataan ‘culture shock’. Dia kata keadaan kat sana ‘ok’ dengan beberapa kemudahan walau sikit. Yang tak ‘ok’-nya, ko tau, bila-bila ko boleh kena tembak. Mula-mula dia berkurung dalam rumah je, tak pergi mana-mana. Nak pergi sekolah pun takut-takut, gelisah. Tapi lama kelamaan, dia mula menerima hakikat ni. Dia tau, kalau berkurung kat rumah memanjang pun tak bagi apa-apa faedah kat dia pun. Lebih baik dia keluar, biarpun kena tembak, dan menerima hakikat bahawa ganjaran mati adalah syahid.

     Sorang lagi kawan kat uni ni, orang Palestin jugak tapi menetap kat UAE (yang ni konfem). Kiranya macam ‘balik kampug’, dia balik ke kampung dia kat West Bank, Palestin. Mungkin keadaan di West Bank sangat berbeza kot dengan Gaza, sebab menurut dia, morality remaja-remaja kat sana sangatlah teruk. Dia describe keadaan teruknya morality remaja kat sana lebih teruk dari orang-orang kat US tu, dengan mencarutnya, dengan perangai tak senonohnya, tak Islamic langsung, solat pun tak jaga, enjoy, etc. Ada la sebab mengapa sesetengah kawasan di West Bank macam tu, nak cerita kat sini sangat panjang la. Pergi kedai kopi sembang-sembang baru best.

     Tapi point yang nak ditekankan kat sini ialah, ‘kesenangan’ yang kita perjuangkan tu, akhirnya kita nak lahirkan generasi baru seperti di West Bank atau di Gaza? Rakyat Malaysia saaaaaaaangat senang sampai bayi kecil diberi hadiah berupa ‘introduction to clubbing’ pada hari jadi! Ma dzaa bin naar?! Anak-anak singa hari ni – KITALAH SAPA LAGI – disogok dengan kemewahan, sampai cita-cita nak dapat kereta besar-besar, rumah kondo, gaji 5 angka, isteri yang cantik. Mana pergi cita-cita nak mati syahid? Oh ada. Dalam senarai yang ke-669.

     Mana pergi orang-orang seperti ‘Umar al-Khattab? Mana pergi orang-orang seperti Mus’ab ‘Umair? Mana pergi orang-orang seperti Saad bin Abi Waqas? Mana pergi orang-orang seperti ‘Umar Abdul ‘Aziz? Mana pergi orang-orang seperti Salahuddin Al-Ayyubi? Mana pergi orang-orang seperti Sultan Al-Fateh? Hari ni, mana orang-orang macam ni? Where have all the good boys gone??

     Dalam buku The Malay Dilemma  , Dr Mahathir ada terangkan dilemma yang dihadapi oleh bangsa melayu, dulu sampai sekarang:


     The book (referring to 'The Malay Dilemma') surmised that the early Malays, inhabiting a lush land with plenty of food, did not suffer starvation and even the weak in mind and body were able to survive and procreate. The hot, humid climate was not conducive to either vigorous work or mental activity, so they were content to spend most of their time resting or talking to each other.

     The Chinese, by contrast, from a homeland littered with disasters and with a custom of "cross-breeding", were the fit survivors of a natural weeding out process.

     If all protection for the Malays were removed, the book argued, "it would perhaps be possible to breed a hardy and resourceful race capable of competing against all comers."

     In other words, he concluded that the ultimate solution to Malay inequality was to remake the Malays, changing some of their "inherent traits and character acquired over the centuries", including their "fatalism", and "failure to value time" and "appreciate the real value of money and property".


[Barry Wain, Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times ]


     Di uni aku sangat senang untuk orang mendapat tajaan MARA. Ada yang sewaktu interview dulu, tak cakap pape langsung pun boleh dapat tajaan! Ada yang keluar masuk pejabat MARA, hantar surat rayuan lagi, tunjuk keputusan bagus yang ‘konsisten’, akhirnya ‘encik gagal untuk mendapat tajaan kami’. Hasilnya, yang tetap berusaha gigih akan mendapat hasil, yang malas dan bersenang-lenang akan kecundang.

     Mungkin aku celoteh panjang dalam post ni, tapi ini respon terhadap isu memansuhkan PTPTN (poyonya ayat). Setuju kalau ‘riba’ yang dimansuhkan, bukannya hutang.


Walaahu’alam bis sowabb


Posted by Posted by zabed at 10:42 AM
Categories:

3 comments  

Friday, April 6, 2012


bismillaahirrahmaanirrahiim




     Bila perut tengah lapar, member pulak ajak pergi Burger King sebab promosi yang teramat lah style gila, impian kononnya nak saving dengan cara memasak untuk berbuka puasa dihapus dengan sekelip mata saja. Serius murah. Sekali dengan tax, harga untuk 2 set hanya RM10.60 sahaja. Memang style.

     Disebabkan promosi ini hanya sah dari pukul 6 hingga 9 malam, maka kitorang gerak dari hulu hutan ni ke Burger King selepas asar sebab nak elak jam. Perjalanan pulang tuh, pergh memang jam gila. Kereta pulak dah bau semerbak dengan french fries yang baru digoreng. Memang menggugat iman betul.

     Ada sorang kawan ni tak puasa, maka dia meminta izin untuk makan french fries ni dulu. Bukan sebab tak hormat kitorang yang berpuasa, sebab tak nak nanti french fries ni rasa tak sedap sebab dah sejuk. Baikkkkkk punya alasan. Hahaha tapi tak kesah pun. Betul jugak. Sapa suka makan french fries yang dah sejuk?? Benar, kesabaran itu perit kerana masa.

     Dalam perjalanan pulang, dapat pulak panggilan telefon yang merembeskan peluh di kepala dengan banyak. Asalnya kereta meriah dengan tawa riang, tiba-tiba kembali suram dengan panggilan tersebut. Senyap satu kereta. Perut menjadi sangat lapar kerana memikirkan solusi. Sorang kawan ni cuba buat lawak untuk hidupkan suasana ceria kembali tapi aku membalas, "Sori bro. Aku nak gelak pun tak larat. Lapar sangat. Kalau tak aku dah boleh 'tambah perencah' sikit. Ha..ha...". Pastu member tu balas balik, "Memang betul la orang kata puasa ni dapat menahan orang dari buat maksiat (atau lagho) sebab kita dah tak ada energy ". Bangg! Sekali head shot bhai. Betul, sabar itu perit sebab masa.

     Alhamdulillah, sampai-sampai campus je elok-elok masuk waktu maghrib. Port bukak puasa memang terbaik. Boleh nampak sunset  dan jauh dari orang ramai. Terus dicapai french fries sebab takut tak sedap bila dah sejuk karang. Perh nikmat gila berbuka puasa selepas sehari berpenat-penat. Sedang gelojoh sumbat french fries ke dalam mulut, tiba-tiba member yang tak puasa ni bersuara,


"Ko tau, selama 4 tahun kat campus ni, tak pernah pun aku lepak kat 'port' ni."


     Aku terhenti sekejap. Kemudian aku membalas dengan sinis, "ko buat ape je selama 4 tahun ni? Main game je?". Mengundang jugak soalan tu sebab boleh kata dia ni kaki game. Haha. Berbual dan berbual entah sampai macam mana entah boleh masuk topik kenangan ketika tahun pertama jejak kaki kat campus ni. Sedar tak sedar, dah hampir 4 tahun jugak la sejak kali terakhir kitorang lepak di 'port' ni. Betul-betul ketika sebelum menyertai 'usrah'.

     Kitorang pun 'reminisce' zaman tu. Lama jugak la cerita. Akhirnya pergi kepada konklusi bahawa, "ini semua perancangan dari Allah. Truly, memang kita sendiri rasa dan nampak jelas depan mata". Entah camana keadaan kami yang tak tau la nak describe camana, boleh pulak join 'usrah' accidentally  dan alhamdulillah sampai ke hari ni masih lagi tsabat. Hampir 4 tahun menyertai gerabak dakwah dan tarbiyah. Alhamdulillah, tsummal hamdulillah.

     Bila kenang balik, 4 tahun inilah dirasakan 4 tahun yang paling lama dalam hidup. Terlalu banyak benda yang sudah 'evolve' pada diri masing-masing. Member2 yang sama-sama mula belajar di sini tahun 2008 dulu pun dah lain dah perangai sekarang. Tapi bagi sesetengah orang, 4 tahun tu sangat sekejap. Hanya angka sahaja. Tak memberi impak besar dalam hidup pun. Bagi sesetengah orang, faktor masa tu sangat memeritkan sebab terpaksa bersabar.

     Cuba bukak Quran, tengok surah An-Nasr (izaa jaa anasrullah) dan surah Al-Masad (tabbat yadaa). Sebelah-sebelah je kan? Cuba mula baca dari surah Al-Masad sampai habis surah An-Nasr. Tak sampai seminit pun kita dah boleh habis baca kedua-dua surah ni tapi jarak masa turunnya surah al-masad sehinggalah turunnya surah an-nasr ni lebih kurang 20 tahun. Pelik?

     Surah al-masad diturunkan selepas Rasulullah sallallaahu 'alaihi wa sallam  memulakan dakwah secara terang-terangan di Mekah. Dan Abu Lahab, bapak saudara nabi sendiri mengecam nabi dan dakwahnya serta-merta. Dengan keadaan yang macam tu, boleh kata sangat mustahil 'agama baru' ni mampu beri perubahan kepada penduduk Mekah, apatah lagi orang Melayu kat ceruk hujung Asia ni.

     Berbeza dengan surah al-masad, surah an-nasr diturunkan selepas orang islam berjaya menawan Mekah (fathul makkah ). Perkara yang dianggap mustahil boleh berlaku dengan jarak selama lebih kurang 20 tahun. Padahal kita hari ni boleh baca kedua-dua surah ni tak sampai seminit pun. Pelik? Coincidence? Tiada yang kebetulan pada perancangan Allah.

     Benarlah firman Allah,


Sebenarnya mereka memandang azab itu jauh, sedang Kami memandangnya dekat,

[Al-Ma'arij (70): 6-7]


     Pernah aku tulis satu post berkaitan isu islam yang sedang bangkit di malaysia (Separuh Gelas). Ironi, masih kurang lagi manusia yang menyertai gerabak dakwah dan tarbiyah ni padahal sangat jelas di depan mata  fenomena 'islamic uprising' ni.

     Bukan senang untuk bersikap sabar, sebab ia berkaitan dengan masa. Apatah lagi bila kita diajak untuk bersabar di atas perkara yang 'mustahil'. Kita memandang itu jauh, sedang Allah memandangnya dekat.

     Syeikh Muhammad Ahmad Ar-Rasyid pernah menyifatkan fenomena periode kejatuhan islam ini ibarat gerhana matahari. Burung-burung kembali berlindung di sarang ketika berlaku gerhana matahari di tengahari. Secara natural-nya, mereka tahu bahawa ada keganjilan sedang berlaku dan waktu terbenam matahari masih jauh. Saki-baki sinaran samar yang masih ada menjadi harapan untuk mereka meneruskan kehidupan kembali dan terus menunggu dan tidak tidur. Kalau islam boleh memerintah dunia selama hampir 1300 tahun, jatuhnya islam pada hari ini baru berusia tak sampai 100 tahun pun. Point syeikh ni ialah periode jatuhnya islam ini "it's only a matter of time":


Kalaulah manusia hari ini lihat islam telah dipinggirkan dari kehidupan mereka, maka itu semua hanyalah umpama gerhana matahari. Segala berantakan, kezaliman dan kerosakan di muka bumi akibat jauhnya manusia dari islam itu adalah bukti bagi orang yang dapat melihat benarnya apa yang kita sebutkan. Benar bahawa islam adalah sebahagian dari sistem alam yang indah ini.

[Muntalaq ]


     Cukuplah bagi aku pengalaman selama 4 tahun ni membuktikan bahawa islam akan bangkit dan memayungi dunia walaupun realiti persekitaran menggambarkan keadaan sebaliknya, sebab melihat kepada perubahan yang berlaku kepada diri sendiri, mengapa ia 'mustahil' kepada orang sekeliling?? Apatah lagi dunia yang tengah sakit ni?

     Betul. French fries yang dah sejuk memang tak sedap. Goreng la banyak kali pun, selepas french fries tu dah melepasi tahap saturated , habis melepas la kau nikmat kesedapan french fries yang rangup tuh.



Tidak sama di antara kamu orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum kemenangan. Mereka lebih tinggi darjatnya daripada orang-orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah itu.

[Al-Hadid (57): 10]





Allaahumma tsabbit qulubana 'ala deenik, tsabbit qulubana 'alaa tho'atik, tsabbit qulubana 'alaa sabeeli da'watik

Posted by Posted by zabed at 5:01 AM
Categories:

4 comments  

Sunday, April 1, 2012


bismillaahirrahmaanirrahiim






     Dah nak dekat 7 bulan sejak Steve Jobs meninggal dunia. Kesian Apple. Setiap kali keluar produk baru, mesti banyak gila 'negative comments' dari orang ramai kononnya Apple dah tak se-original seperti zaman Steve Jobs dulu.

     Aku bukanlah seorang tech geek yang tau gadget stuffs ni, apatah lagi nak komen benda-benda ni. Sebagai seorang rakyat marhaen, aku rasa iPhone 4s dan iPad baru ni memang tak ada faktor 'umph!' seperti mana produk-produk Apple sebelum ni.

     Teringat cerita tentang seorang ketua parti di Italy suatu ketika dulu. Gua lupa nama dia. Ketua ni memang pandai gila bercakap. Cakap memang semangat habis. Rakyat biasa ramai tertarik dengan perjuangan beliau. Tapi bila sekali tu dia berucap di hadapan orang ramai, tiba-tiba dia kena tembak dan takdir Allah, beliau mati. Selepas kematian dia, terkubur jugalah parti atau ideologi yang diperjuangkannya.

     Mati seorang ketua, mati jugalah ideologi dan perjuangannya. Tak ada 'apprentice' atau pelapis yang akan meneruskan 'cita-cita pengasas'. Kalau ada pun, sekejap je pun dan tak tahan lama.

     Selepas wafatnya Rasulullah sallallaahu 'alaihi wa sallam , iman para sahabat boleh kata 'down' sekejap. Down sekejap. Tak lama. Tetapi 'perjuangan islam' ini tidak terhenti di situ, dan juga bukan pada seluruh Tanah Arab sahaja. Malah ke Andalus (Sepanyol sekarang), ke India, ke China, ke Russia, ke Asia Tenggara, ke Tanah Melayu, ke Indonesia. Sampai kebanyakan yang tengah baca blog ni terkena tempias 'perjuangan islam' itu. Perjuangan yang dikatakan 'islam' ini berjaya membentuk tamadun. Tamadun yang menaungi 2/3 dunia.

     2/3 dunia, besar gila tuh. Tapi besar camana pun, pada tahun 1924 tamadun islam ini ditumbangkan. Habih. Rasulullah sallallaahu 'alaihi wa sallam, ketua kepada 'parti perjuangan islam' wafat pada tahun 632 tetapi 'perjuangan islam' ini terkubur pada tahun 1924. Berapa lama? 1292 tahun! Hampir 1300 tahun perjuangan ini berterusan sejak dari kematian 'ketua'. So, tak berapa nak sahih la kan kenyataan yang mengatakan bahawa 'matinya seorang pengasas, maka mati juga perjuangan/ideologinya'.

     Tapi, curious  jugak nak tahu apa yang menyebabkan perjuangan yang lebih dari 1300 tahun ini terhenti tiba-tiba?

     Islam yang diamalkan hari ni agak pelik. Walaupun orang islam malaysia ada 17 juta, namun bilangan tersebut tetap konstant dari dulu sampai sekarang. Katakanlah pada tahun pertama bilangan muslim di malaysia ialah 17 juta, sekurang-kurangnya pada tahun kesepuluh bilangan tersebut dah dua kali ganda. Kalau seorang muslim diberi tanggungjawab untuk dakwah seorang sahaja non-muslim dalam masa sepuluh tahun, sepatutnya logik la kan bilangan muslim dua kali ganda?


PASAIPA ISLAM YANG KITA DOK PAHAM LAA NI TAK SAMA MACAM ZAMAN PERJUANGAN RASULULLAH DAN SAHABAT???


     Sunnah terbesar Rasulullah ialah dakwah. Kejatuhan 'perjuangan islam' pada tahun 1924 juga bertitik-tolak dengan muslim meninggalkan dakwah. Kau kata kau islam dengan mengucap dua kalimah syahadah, tapi kau sebarkan ke tak kalimah tersebut? What makes you a muslim then, macha??

     Jadi, kalau nak kembalikan kegemilangan syarikat Apple, ape sunnah terbesar Steve Jobs? hahaha gurau-gurau.

....................



Dari Nu'man bin Basyir dari Hudzaifah bin al-Yaman r.a., berkata: Rasulullah sallallaahu 'alaihi wa sallam  bersabda:


Adalah masa Nubuwwah (zaman nabi muhammad -penulis ) itu ada di tengah-tengah kamu sekalian, adanya atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Ia telah menghendaki untuk mengangkatnya.

Kemudian adalah masa Khilafah yang mengikuti jejak kenabian (zaman khulafa ar-raasyidin - penulis ), adanya atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Ia telah menghendaki untuk mengangkatnya.

Kemudian adalah masa kerajaan yang menggigit, adanya atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Ia telah menghendaki untuk mengangkatnya.

Kemudian adalah masa kerajaan yang diktator (zaman sekarang! - penulis ), adanya atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya, apabila ia telah menghendaki untuk mengangkatnya.

Kemudian adalah masa Khilafah yang mengikuti jejak Kenabian (in future? - penulis ). Kemudian (Nabi), diam.


[Hadith riwayat Ahmad bin Hanbal]

Posted by Posted by zabed at 10:52 PM
Categories:

0 comments  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>