Saturday, November 12, 2011


Aku tau. Dah nak seminggu raya haji baru nak post. Ambik je la pengajaran.




تَبَارَ‌كَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Maha Suci Allah Yang di tangan-Nya-lah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu,
[Al-Mulk (67): 1]



     Semua jelas dengan ayat ni. Allah berkuasa atas segala sesuatu. Kita tau Allah memiliki syurga, neraka, bumi, cakerawala etc. Tapi kadang kita terlepas pandang bahawa



Yang menyempitkan kehidupan,
Yang mendatangkan masalah,
Yang menarik nikmat rezeki,
Yang melahirkan perasaan dukacita,
Yang menarik nyawa ibu bapa kita,
Yang membuat kerja di ofis semakin rumit,
Yang menambahkan beban assignments,
Yang mengakibatkan perlanggaran kenderaan,
Yang menarik duit elaun kita,
Yang memberikan keputusan rendah dalam exam,
Yang mengakibatkan kita makan 'nasi bujang' setiap malam,
Yang menimbulkan perasaan hasad dengki,
Yang membiarkan syaitan hidup untuk menyesatkan manusia,



        Juga datangnya dari Allah, Tuhan Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Kadang Allah lanyak kita, tapi kita tak pernah pun sedar dengan berada pada tahap 'kena lanyak' ni lah Allah nak kita kembali kepadaNya. Untuk menghentikan sikap takabbur kita. Untuk menghentikan keselesaan yang melalaikan. Untuk kita betul-betul tunduk khusyuk berdoa meminta tolong kepadaNya "Ya Allah kasihanilah hambaMu ini".

        Pernah suatu ketika Allah melemparkan ujian kepada ahli-ahli Jamaah Ikhwan Muslimin; zaman ketika ahli-ahli mereka beramai-ramai ditangkap dan diseksa oleh kerajaan Mesir.

       Saat penjara-penjara Mesir benar-benar berubah menjadi madzbahah  (rumah sembelih), seorang opsir membawa Mushthafa Masyhur muda bersama seorang anggota usrahnya yang tak hilang-hilang gementar dan kengeriannya melihat penyiksaan yang di luar batas khayalan manusia.

Ya Naqib, bagaimana nasib kita bila mereka lemparkan kita ke sarang serigala atau lubang busuk tanpa kehidupan?

        Dengan mantap Mushthafa Masyhur menjawab:

"Mereka dapat membuang kita ke tempat manapun yang kita takuti, namun ketahuilah mereka takkan mampu membuang kita ke tempat yang tak ada Allah."



        Begitu lah seharusnya kebergantungan kita kepada Allah. Allah yang mendatangkan kesusahan, maka siapa lagi yang dapat menyelamatkan kita kalau bukan Allah?

        Bila bersedih, ramai orang menghadap mencari Allah. Bersyukurlah. Moga setiap pengorbanan kita akan diterima Allah. Insha Allah.



        Selamat Hari Raya Eidul Adha 2011.


post lama: Eid-ul-Adha 2010

Posted by Posted by zabed at 10:22 PM
Categories:

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>