Friday, November 4, 2011


Bismillaahirrahmaanirrahiim.


Cerita ni.....tak tau sejauh mana kesahihan. Aku pernah dengar orang cerita tapi tatau la watak dalam cerita ni betul ke tak. Try google search banyak result lain keluar. Kisah ketika imam hambali sedang nazak? Tak pe lah. Pengajaran dia yang syiok sebenarnya.




     "PERGI! PERGI! PERGI KAU DARI SINI!"


     Jerit Imam Hambali ketika nazak. Anaknya ketika itu hairan kerana tiada sesiapa pun yang ada ketika itu. Ayahnya kemudian terus menghalau lagi, "Pergi! Pergi! Pergi!"

      Selepas Imam Hambali reda, anaknya bertanya, "Siapakah yang dihalau tu?". Imam Hambali menjawab, "Aku melihat kelibat syaitan datang ke arah kakiku lalu dia mengucup kakiku sebagai tanda hormat. Lalu, aku menghalaunya."


****



       Apa yang dimaksudkan dengan tanda hormat ialah, seolah-olah syaitan tersebut menghormati atau terlalu respek kepada Imam Hambali kerana syaitan gagal menjatuhkannya. Jadi, untuk mengelakkan perasaan takabbur atau riak, Imam Hambali terus menghalau syaitan tersebut. Na'udzubillahi min zaalik.

      Bila bercakap tentang riak, ini bukan masalah kecik jang oiii. Masalah besar. Bukan senang nak hilangkan perasaan riak ni. Ada hadith kata tak masuk syurga orang yang ada perasaan takabbur. Bayangkan sehingga syaitan tadi sanggup pakai taktik sedemikian? Kalau kitalah di tempat Imam Hambali, apa jenis mentaliti yang kita rasa bila syaitan kucup kaki kita sebagai tanda hormat?

     Tapi satu benda yang syaitan kantoi dengan kita,



قَالَ رَ‌بِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْ‌ضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٣٩ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ

Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya,

kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka".


[Al-Hijr (15): 39-40]




      Lawan kepada takabbur ialah ikhlas.



Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan.


Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keridhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih.

[Al-Insan (76): 8-9]




      Sebab tu ramai ustaz2 kat negara kita bila habis ceramah diorang akan kata,




Yang baik itu datang dari Allah


       Yang baik itu datang dari Allah, maka segala puji hanyalah bagi Allah. Mulianya kita kerana islam, yang juga datang dari Allah.



Wallaahu'alam bis sowab

Posted by Posted by zabed at 10:56 AM
Categories:

 

2 comments:

Inche gabbana said...

Takabbur, 'ujub, sum'ah, riya'... Penyakit2 hati yg amat2 marabahay tp paling susah nak elak... TT____TT adeh.

moga allah lindungi kita daripada penyakit2 hati ni.

zabed said...

Amin~

takabbur, kadang2 sampai setiap masa terbayang berangan-angan syok sendiri

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>