Wednesday, August 8, 2012


Bismillaahirrahmaanirrahiim



     Menjadi satu trend di malaysia, ibu bapa berbangga dengan anak-anak yang belajar kat universiti. Anak aku belajar dekat uni ni. Anak makcik ambil jurusan ni. Sekarang ni dah dua anak aku ada kat universiti. Anak makcik yang no tiga tu ada kat england belajar kat sana. Dan lain-lain.

     Ada kurang dari 2 minggu lagi sebelum raya. Risau jugak aku sebenarnya nak balik kampung ni. Sat lagi mak aku pulak yang berbangga dengan anak-anak dia yang dah habis belajar. "Anak Mak Tam (gelaran mak aku) laa ni dah 2 orang dah habih belajaq". Haha.

     Alhamdulillah. Zaman sekarang tau-tau je la kan kes-kes anak derhaka pada mak bapak. Kalau kita dapat buat mak bapak gembira, perh....itu sangat 'rare' sebenarnya. Pertama kali aku tengok mak aku senyum selebar mungkin sewaktu aku konvo bulan lepas. Perh, hanya Allah saja yang tau betapa berbunga-bunganya hati ini bila melihat mak sendiri senyum macam tu. Subhaanallah. So, sapa-sapa yang masih lagi tengah belajar tu, belajarlah betul-betul. Haha.

     Kalau di malaysia, ibu bapa bangga dengan anak kerana pencapaian akademik. Kalau di Gaza, ibu bapa mereka berbangga dengan anak-anak yang telah syahid. "Anak makcik baru minggu lepas syahid". "Anak saya dah dua orang dah kat syurga, yang bongsu tu dalam proses. Ada kat medan sekarang". Kadang kalau kita tengah sembang dengan mereka pun, tak tanya pasal anak pun dengan bangganya mereka mampu bercerita tentang anak-anak mereka yang telah syahid. Kalau tak syahid lagi, ada yang masih di medan perang. Memang kembang gila hidung diorang.

     Ada seorang pejuang di Gaza, tangan kiri putus, kaki kanan tak berfungsi. Tapi dia sangat hepi, sebab 'kaki kananku sudah setapak ke syurga'. Masha Allah, kalau sembang dengan orang yang berbangga-bangga dengan kematian yang mulia ni, kita pun boleh naik syeikh. Inilah kebanggaan yang 'ultimate'.

     Itu cerita di Gaza. Di Syria pula, tentera pembebasan (media malaysia melabel mereka sebagai pemberontak) dah conquer sebanyak 75%.  Hajat mereka atau matlamat mereka pada akhir ramadan ialah, 100% conquer Syria! Allaahu akbar. Insha Allah boleh boh.


Ketika Haram bin Milhan radhiyallaahu'anhu ditusuk dengan tombak, tombak diambil dari tubuhnya, dan ia melihat darah mengucur dari tubuhnya, ia malah berkata, "Demi Allah, aku beruntung."

[mafhum diriwayatkan dari al-bukhari, muslim dan ahmad]


Utsman bin Madz'un radhiyallaahu'anhu, matanya dicukil di jalan Allah ta'ala setelah menolak dilindungi orang musyrik. Beliau pernah berkata, "Demi Allah, mataku yang sihat perlu merasakan apa yang juga dirasakan mata yang lain di jalan Allah."

[mafhum diriwayatkan dari abu nu'aim]


Sebelum bertempur di medan perang, Umair bin Al-Hammam mengeluarkan beberapa kurma dari tabungnya, memakannya, lalu berkata, "Jika aku hidup untuk makan kurma-kurma ini, maka itu terlalu lama". Lalu, ia buang kurmanya dan bertempur hingga terbunuh.

[mafhum diriwayatkan dari Muslim dan Malik]


Maka satu lagi seorang pejuang tubuhnya luluh lantak. Jasadnya dikoyak beban dakwah. Tapi iman di hatinya memancarkan cinta. Mengajak kita untuk terus berlari.

[Rahmat Abdullah]


Orang yang bijak ialah orang yang mengolah seni kematiannya.

[Asy-syahid Hasan Al-Banna]




Tentera pembebasan Syria berbuka puasa




     Betul-betul bulan Ramadan ialah bulan mentarbiyah. Bulan yang mengembalikan manusia kepada fitrahnya.

     Orang-orang di luar sana betul-betul dapat manfaatkan Ramadan mereka tahun ni. Ape je la yang aku dah buat time Ramadan ni. Astaghfirullah.




post baru di blog DnT: Salahkan speaker yang murah.




Posted by Posted by zabed at 4:31 AM
Categories:

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>