Monday, August 13, 2012


Bismillaahirrahmaanirrahiim



Bendera negara Kazakhstan



     Di uni. kat semenyih ni boleh kata ada banyak jugak lah pelajar dari Kazakhstan. Nak cam diorang pun bukan menjadi masalah, diorang ni ada 'trait' yang sama pada muka-muka diorang. Tak tau nak cakap camana, tapi memang boleh cam lah kalau dia ni orang Kazakhstan atau tak.

     Pengalaman aku mengenali orang-orang Kazakhstan ialah mereka beragama islam. Aku tak tau sama ada ada di kalangan mereka ada yang beragama lain. Mungkin diorang ni macam orang Melayu Malaysia, asal Melayu je mesti islam, asal Kazakh je mesti islam. Hahaha.

     Jadi aku agak terkejut jugak lah pada suatu waktu tengahari ni, aku ternampak ada sorang mamat Kazakhstan dengan selambe je makan kat salah satu restoran kat uni. ni (pada bulan Ramadan). Aku........sangat hairan sebab memang setakat orang Kazakhstan yang aku kenal di uni. ni memang beragama islam.

     Sangat aneh, lalu aku pun 'Google' pasal Kazakhstan:

"Islam is the religion of about 70.2% while Christianity is practiced by 26.2% of the population. [Wikipedia]"


     Ohhhh yekeeee. Tak tau pulak ada yang bukan islam. Ingatkan macam Melayu Malaysia. Tapi bila tengok angka 70% yang mungkin tak berapa nak 'wow' sangat, hakikatnya jumlah peratusan ni lebih tinggi dari populasi penduduk Malaysia yang 60% saja yang beragama islam. Jadi...sah la jugak untuk aku berasa hairan apabila aku melihat ada orang Kazakhstan yang tidak berpuasa. Seolah-olah aku melihat orang Melayu yang selamba je makan kat restoran pada waktu tengahari.

     Rasa-rasanya kalau mamat Kazakh tadi tu beragama islam, orang-orang dari jabatan agama nak tangkap dia tak?

     Ada satu cerita tentang 'seseorang yang nama dan muka seperti orang melayu' (bekas CEO syarikat penerbangan, sekarang CEO dalam salah satu unit di bawah Jabatan Perdana Menteri. You figure it out yourself la macha.). Beliau ditangkap atas tuduhan tidak berpuasa pada bulan Ramadan. Cek cek identiti beliau, rupe-rupenye mamat ni orang kristian, nama je nama islam dan muka pun macam orang melayu. Asal dari Sarawak. Sejauh mana kebenaran cerita ni....wallaahu'alam.

     Dengar nama pun boleh tau dah orang islam. Tengok muka pun muka orang Melayu. Jadi tak hairan jugak lah kalau mana-mana orang dari jabatan agama nak berkas dia kerana melepak makan di restoran pada tengahari bulan Ramadan.

     Aku ada beberapa kawan melayu yang muka memang sejibik macam orang Cina. Memang betul muka Cina lah, no doubt about it. Dan aku rasa kalau dia dengan gaya selamba buat-buat macam nak makan tengahari di restoran pada bulan Ramadan, tak ada sapa nak kesah, apatah lagi orang dalam jabatan agama.

      Undang-undang negara menetapkan bahawa setiap yang melayu itu ialah islam. Pastinya sangat ramai yang menyokong kenyataan ini. Namun ada jugak di kalangan melayu sendiri yang tidak bersetuju dengan undang-undang tersebut.

     Kalau betul lah mamat Kazakh tadi orang islam dan orang-orang dari jabatan agama tahu bahawa dia islam, rasanya diorang nak tangkap tak?

     Walaupun aku tidak menyokong 100% tindakan menangkap atau menyerbu orang islam yang tidak berpuasa ni, somehow aku akan rasa kasihan pulak kepada mamat Kazakh tersebut sekiranya dia tidak ditangkap.

      Kalau atas dasar 'aqidah' kita bersikap 'caring' pada orang melayu, kenapa tidak kepada bukan melayu? Caring = kasih sayang?



وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat (baca: kasih sayang) bagi semesta alam.

[Al-Anbiya' (21): 107]




     Oh lagi satu, korang tau tak bakal menantu PM Najib ialah orang Kazakhstan?



Wallaahu'alam bis sowabb.


blog DnT post baru: 'Application unsuccessful'



Posted by Posted by zabed at 1:33 AM
Categories:

 

2 comments:

Mohd Fazli Abdullah said...

Orang kazakhstan menganut Islam fahaman Ismailie, pecahan dari fahaman syiah. Menurut mereka, pergerakan fizikal dalam sembahyang dan puasa bukan sesuatu yang wajib. Cukup sekadar ada niat. Selain tak perlu lakukan dua ibadat ini, Minum alkohol juga tak dianggap suatu dosa.

Yana Feera said...

Idris Jala memang bukan islam, keturunan Orang Ulu (Kelabit-known as headhunter).

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>