Wednesday, August 1, 2012


bismillaahirrahmaanirrahiim








     Sapa-sapa yang tak boleh baca cerita hantu, dinasihatkan agar tidak baca post ni sebab aku memang betul-betul nak cerita hantu kat sini.

     Pada satu malam Ramadan di rumah sewa, aku keseorangan menghadap laptop. Suasana gelap, tak bukak lampu (sebab nak save bil letrik). Tiba-tiba terdengar seperti ada benda jatuh di kawasan dapur. Cuak. Tapi fikir positif, mesti ada penyapu yang terjatuh. Sat lagi pi tengok la.

     Entah camana, bunyi jatuh di dalam dapur tu buat aku teringat kisah-kisah hantu semasa di Kuala Lipis dulu. Aku teringat seminggu sebelum perkhemahan kadet polis, budak-budak kadet polis akan berlatih kawad setiap malam di dataran. Pada satu malam, tiba-tiba kedengaran bunyi hentakan-hentakan kaki berlari di kawasan dorm asrama. Kami pun tengok dekat kaki lima dorm, kelihatan budak-budak kadet polis lari berserakan masuk ke bilik masing-masing. Muka diorang cuak tak terkata.


"Apesal ni weh lari-lari ni?"

"Cuak doh. Cuak doh!" kata seorang member kadet polis ni.


     Korek punya korek, rupa-rupanya semasa berlatih kawad di dataran, diorang ternampak bayang putih berterbangan di atap blok akademik. Kalau sorang nampak, boleh dipertikai lagi kan? Ini semua nampak, memang sorang-sorang lari macam gila la kan. Hahahaha. Seram jugak lah bila kitorang dengar cerita tu.

     Semasa aku mengelamun teringat cerita kadet polis tu, tiba-tiba aku terasa seperti ada hentakan kaki yang senyap melangkah keluar dari dapur ke arah ruang tamu (tempat aku menghadap laptop). Terus aku capai iPod lalu disuluh kawasan yang didengari hentakan kaki tu. Tak ada apa-apa. Lama jugak aku suluh takut-takut pencuri ke yang masuk rumah aku senyap-senyap ni. Tapi memang tak ada, bayang pun tak ada. Gerak-geri pun tak perasan. Memang bulu meremang la time tu. Tapi aku fikir positif, bulan Ramadan kan syaitan diikat?

     Kemudian aku sambung menghadap laptop. Habis cerita kadet polis, aku teringat kisah lain pulak di sickbay sekolah aku. Time tu aku dan beberapa member kena kuarantin sebab mata kami merah kerana sakit apa entah aku tak ingat. Bukan setakat mata merah, demam pun kena jugak. Jadi kami dipindahkan dari asrama ke sickbay untuk 3-4 hari. Sickbay tu....dah berapa lama dah orang tak masuk situ apatah lagi tinggal di situ. So.....teee neee neiii neee teee neee neiii neee *lagu seram cerita-cerita P.Ramlee*.

     Ada sorang kawan ni, memang nakal la mamat ni. Sempat lagi dia bawak lari papan carrom dari asrama ke sickbay sebab takut kebosanan. Pada malam pertama, kesemua kami enjoy bermain carrom ni. Tapi sampai pukul 10, majoriti dari kami dah mengantuk dan tak larat. Tapi mamat gila ni masih sibuk lagi nak main. Aktif semacam tak tau pehal. Last-last bila semua orang dah tidor, dia masih main lagi. Main sorang-sorang. Jentik sorang-sorang. Memang gila.

     Keesokan pagi, si mamat gila ni jadi lain macam. Demam teruk. Muka pucat. Asalnya aktif semacam, tiba-tiba pagi ni jadi pendiam, tak banyak cakap. Pelik jugak, pesal tiba-tiba jadi pendiam ni. Kemudian, dia memberanikan diri untuk cerita.

     Malam semalam, lepas habis main carrom sorang-sorang, dia letakkan papan carrom tu dalam keadaan bersandar pada dinding. Kemudian, dia cuba untuk tidur. Malam tersebut dia tak boleh tidur nyenyak sebab selalu terjaga secara 'tiba-tiba'. Dan setiap kali dia terjaga secara 'tiba-tiba', dia terdengar bunyi orang main carrom. Bunyi jentikan. Padahal papan tersebut disandarkan dalam keadaan berdiri!

     Cuak punya pasal, dia cuba sambung tidur. Dia dengar bunyi jentikan tu dengan jelas sekali. Jentikan yang halus. Seperti orang yang tak reti main carrom, jentik tak kuat. Kadang-kadang jentikan tu terlebih kuat sehinggakan menghasilkan bunyi yang bising tapi sorang pun tak terjaga melainkan dia sorang. Dan berkali-kali dia cuba lelap tapi selalu betul dikejutkan secara 'tiba-tiba'. Tak tau kenapa. Seingat dia, kali terakhir dia terjaga, bukan lagi bunyi jentikan, tapi bunyi papan tersebut dicakar-cakar dengan rakus. Kemudian dia pengsan sebab cuak sangat. Itu apa yang dia cerita la. Sedar-sedar esok pagi demam teruk.

     Aku dengar cerita dia memang seram sebab papan carrom tu betul-betul diletakkan sebelah katil aku! Tapi aku hairan macam tak dengar apa pun malam tu. Kemudian masuk malam kedua, kami semua bertekad untuk tidur awal sebab 'tak nak kacau orang'. Paham kan? Tapi pada malam tu, kami dengar bunyi anjing 'howling' ('awooooooooooooo'...tak tau dalam bahasa melayu dipanggil apa) dari jauh. Entah apahal kesemua kami keluar beramai-ramai dari sickbay untuk mencari sumber 'howling' tersebut. Rasa-rasanya suara tersebut berasal dari bukit di hadapan sekolah kami. Pastu kitorang pun masuk balik sickbay dan kembali ke katil masing-masing. Tak sampai 5 minit kami 'settle down' di katil masing-masing.........'Awooooooooooooooo!'. Suara tersebut betul-betul berada di belakang sickbay!

     Tapi aku tak berapa ingat apa terjadi lepas kami dengar suara tu. Sedang aku cuba mengingat, tiba-tiba aku betul-betul yakin bahawa ada sesuatu di belakang aku, ada sesuatu 'landing' di sofa belakang aku ni. Tak sampai beberapa saat 'benda' tersebut landing, bunyi cakar-cakar sangat jelas kedengaran.

     Kerana perasaan cuak yang terlampau tinggi, tindakan refleks membuatkan aku secara spontan pusing ke belakang dan sepak (baca: rembat) sofa tersebut sekuat-kuat mungkin. Dan memang jelas aku nampak ada satu bayang-bayang putih melompat ke arah sofa lain!

     Aku bertambah lagi takut, jadi aku tak 'hesitate' untuk sepak sofa yang satu lagi tu. Bayang putih tersebut lari ke atas lantai dan sekelip mata aku tak tau camana dia buat sampailah bayang tersebut berhenti di satu penjuru ruang tamu. Time tu.........serius aku sangat-sangat cuak. Aku teliti bayang putih tu. Aku cepat-cepat lari ke arah suis lampu ruang tamu. Aku redho....kalau apa-apa yang bakal ku lihat selepas suis lampu dibuka. Ape nak jadi, jadilah. Bismillah... *Klik*

...
....
......
........
.........
..........
...........
............
...................
..............................
...............................................
.......................................................
................................................................
..............................................................................




..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..














































BOO YAHHH!










     KUANG HAJOOO PUNYA KUCING!! Bikin aku cuak je. Kucing pencuri makanan. Kerana terlalu bengang dan kurang waras, aku tutup semua tingkap di ruang tamu dan mengejar kucing tersebut sekejam mungkin. Kucing tu pun cuak sangat sehinggakan tak tau nak lari mana. Akhirnya dia lari naik tingkat atas. Aku dah malas nak kejar dah. Lantak kau lah labu pandai-pandai cari tingkap keluar rumah. Hahaha memang mengundang sungguh.




***********



     Kadang-kadang kita hairan dengan diri sendiri. Kita tau syaitan diikat, tapi terasa macam.....macam tak ada beza je? Kenapa aku masih boleh buat begini begini begini?

     Baru semalam aku nampak satu kemalangan yang sangat dahsyat. Kereta tindih atas kereta lain. Tak tau camana boleh jadi macam tu. Hanya dengar bunyi orang nangis saja. Bayangkan sekiranya kitalah mangsa dalam kereta tersebut, detik-detik terakhir sebelum accident ialah karaoke dalam kereta dengar lagu entah pape joget sana sini. Na'udzubillaahi min zaalik.

     Aku tak mengajak kepada menjadi hamba kepada Ramadan, tetapi bulan Ramadan seharusnya mentarbiyah (baca: mendidik) kita supaya menjadi hamba Allah. Ideally begitu juga lah selepas bulan Ramadan.

     Tujuan sebenar aku tulis post ni saja nak bangkitkan persoalan 'kenapa terasa seperti syaitan berada di kiri kanan pada bulan Ramadan'. Tapi otak manusia ni sebenarnya terhad.



Rasul Allah said:

"The universe compared to Allah's kursi (footrest) is like a ring in the desert. And Allah's kursi compared to His ursh (throne) is like a ring in the desert."

[reported by Ibn Hibban, Ibn Abi Hatim]



     Daripada memikirkan jawapan, lebih baik kita beristighfar. Hakikatnya diri kita ni terlampau teruk sehinggakan tidak memerlukan syaitan pun untuk menghasut kita. Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.






Ya Allah, wahai yang memudahkan segala yang sukar

Wahai yang menyambung segala yang patah

Wahai yang menemani semua yang tersendiri 

Wahai pengaman segala yang takut 

Wahai penguat segala yang lemah 

Mudah bagimu memudahkan segala yang susah 

Wahai yang tiada memerlukan penjelasan dan penafsiran 

Hajat kami kepada-Mu amatlah banyak 

Engkau Maha Tahu dan melihatnya 



Ya ALLAH, kami takut kepada-Mu

Selamatkan kami dari semua yang tak takut kepada-Mu

Jaga kami dengan Mata-Mu yang tiada tidur

Lindungi kami dengan perlindungan-Mu yang tak tertembus

Kasihi kami dengan kudrat kuasa-Mu atas kami

Jangan binasakan kami, karena Engkaulah harapan kami

Musuh-musuh kami dan semua yang ingin mencelakai kami

Tak akan sampai kepada kami, langsung atau dengan perantara

Tiada kemampuan pada mereka untuk menyampaikan bencana kepada kami



Ya ALLAH, yang menyelamatkan Nuh dari taufan yang
menenggelamkan dunia


Ya ALLAH, yang menyelamatkan Ibrahim dari api kobaran yang
marak menyala


Ya ALLAH, yang menyelamatkan Musa dari kejahatan Fir'aun dan
laut yang mengancam nyawa


Ya ALLAH, yang menyelamatkan Isa dari Salib dan pembunuhan
oleh kafir durjana


Ya ALLAH, yang menyelamatkan Muhammad alaihimusshalatu
wassalam dari kafir Quraisy durjana, Yahudi pendusta, munafik
khianat, pasukan sekutu Ahzab angkara murka


Ya ALLAH, yang menyelamatkan Yunus dari gelap lautan, malam,
dan perut ikan



Ya ALLAH, yang mendengar rintihan hamba lemah teraniaya

Yang menyambut si pendosa apabila kembali dengan taubatnya

Yang mengijabah hamba dalam bahaya dan melenyapkan prahara



Ya ALLAH, ampunan-Mu lebih luas dari dosa-dosa kami

Dan rahmah kasih sayang-Mu lebih kami harapkan daripada amal

usaha kami sendiri




[Ustaz KH Rahmat Abdullah, Deklarasi Partai Keadilan 1998]







Wallaahu'alam bis sowabb


Post baru blog baru: buka puasa free di masjid





Posted by Posted by zabed at 12:30 AM
Categories:

 

9 comments:

Anonymous said...

pasaipa hg dok letak gambaq prmpn kt lantai tu? terkejut aku! hahaha anyway nice post, msg yg d bawa smpai ! thanks! I really enjoy it! :D

zabed said...

haha saja ja. kasi saspen sikit. Alhamdulillah, dapat jugak message yang nak disampai :)

Anonymous said...

yang hang penat sangat pasaipa?
hahaha

zabed said...

'SAD LA' macamni. hahaha

Anonymous said...

Hahaha.. Sad la.. Sad la..

zabed said...

aku dah agak dah ni mesti keje ko

EdoHayra said...

astaghfirullah.. tkejut eden

zabed said...

haha

lovely amel said...

lemah jntung tengok pic tu..
tpi mmg best..
nice post

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>