Thursday, July 26, 2012


Bismillaahirrahmaanirrahim.


     Kalau pergi bazaar ramadan, semua benda nampak menarik. Makanan yang bukan feveret kita pun boleh jadi nampak sangat sedap. Beli lah macam-macam. Beli beli beli beli.

     Bila sampai rumah, dengar azan maghrib, makan 2 3 biji kurma dan minum segelas air pun sebenarnya dah cukup. Lepas tu, sapa nak habiskan semua lauk-lauk yang berlambak atas meja tuh? Yang tak boleh blah, ada sorang kawan beli ikan bakar hangus untuk berbuka. DAH HANGUSS PUN KAU BELI??

      Bila lapar, semua benda nampak cantik dan menyelerakan. Bila dah kenyang, walaupun rupa luarannya cantik dan rasa yang sangat sedap, tetap perut tak boleh terima makanan tersebut. Kemudian mulalah kita rasa menyesal, kenapa aku boleh desperate sangat nak beli ikan bakar ni padahal dah hangus?



Seandainya dunia ini di sisi Allah senilai harganya dengan sayap nyamuk, nescaya Allah tidak akan memberi minum barang seteguk sekalipun kepada orang kafir.

[Hadith riwayat Tirmidzi]


     Di sisi Allah, dunia lebih tidak berharga daripada sayap nyamuk. Hari ni, ikan bakar hangus pun boleh jadi sesuatu yang menyedapkan mata.

     Bulan Ramadan bulan melatih kita untuk bertaqwa. Hari raya aidilfitri disambut kerana diri kita kembali kepada fitrah (natural, bentuk asal, etc.) selepas sebulan Ramadan. Manusia dan binatang adalah dua entiti berbeza tahu?









Wallaahu'alam bis sowabb.

post baru blog baru: Masjid Terapung Puchong

Posted by Posted by zabed at 4:00 PM
Categories:

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>