Thursday, October 4, 2012


Bismillaahirrahmaanirrahiim



     Baru-baru ni aku lawat jap sekolah lama kat kuala lipis setelah 3 tahun tak pergi sana. Memang dah lain gila sekarang. Facilities canggih habis. Melampau.....bagi aku la. Haha. Dah tak nampak macam sekolah asrama, lebih kepada gaya kolej.

     Mane tak aku jeles, dekat dewan makan pakai tv flatscreen. Dulu tv kotak je, itupun kalau nak bukak kena buat permohonan. Bas pun dah lain, dulu TATA, sekarang mata 'belalang'. Kalau dulu nak tengok match kat padang bola kena berjemur bawah matahari, sekarang ni dah ada astaka. Taman burung pun dah ada, siap bersangkar lagi padahal kawasan tu dulu memang tak hidup langsung kalau nak tanam apa-apa pokok pun. Yang paling aku tak boleh blah, lantai kat asrama. Standard la kan lantai asrama simen? Tapi sekarang ni lantai dah 'tile' dah. Yang licin tu. Bapak ahhh. Dah macam kolej punya style dah. Hahaha.

     Boleh kata sekolah tu sangat modern. Macam-macam ada. Dah macam orang kata 'sekolah idaman'. Tapi sayang........setiap tahun keputusan SPM makin merudum. Haishhh. Kalau jatuh sikit-sikit, atau ada naik selepas jatuh takpa lagi. Ini sekali jatuh sampai magnitud 10. Tak tau la apa nak jadi sekarang.

     Tu aku tak cerita lagi bab-bab 'office politics'. Tak perlu lah aku cerita kat sini, tapi akhirnya aku paham kenapa banyak cikgu dah pindah mengajar tempat lain. Haish sedih sedih.

     Sekolah ku moden dengan bermacam-macam benda, tapi............................






When I say "I miss school", I mean my friends and the fun, not the school. [quoted]




'Umar ibn Al-Khattab (may Allah be pleased with him) was sitting with a group of his companions. He asked  them: "Make a wish", one of them said, "I wish to have as much gold as would fill this whole house, so that I could spend it in Jihaad";

then again 'Umar asked: "Make a wish", another man said, "I wished that this house was full of jewels and pearls so that I could spend it all in Jihaad and charity for the sake of Allah";

'Umar asked for the third time: "Make a wish", his companions said: "We don't know what to say, O leader of the believers";

Thereupon 'Umar said,

I wish that this house was full of men like Abu 'Ubaydah Ibn Al-Jarrah, Mu'adh bin Jabbal dan Saalim (who works for Abu Hudhayfah) in order to use them to spread the word of Allah"

[source]



Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

[A chinese proverb]





Wallaahu'alam bis sowabb


*Lebih Serius post latest: tips tidur awal: baca buku fikrah.

Posted by Posted by zabed at 5:54 PM
Categories:

 

2 comments:

D-SIM said...

indeed, aku suka gila ayat S.Umar. Dan, aku perasan jugak, makin moden sekolah, makin jatuh ranking. Haih,
tapi kalau sekolah KYS lain ceritalah, haha

zabed said...

eh qhassimi rupenye. ingatkan sape la D-SIM ni. haha. KYS? memang lain cerita lah kan.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>