Friday, August 9, 2013


Bismillaahirrahmaanirrahiim



     Bukak tv, keluar berita tentang askar yang menjalankan tugas tidak pulang ke kampung halaman di musim perayaan. Heroic. Bekerja semasa musim perayaan dianggap heroic oleh masyarakat, tak kisah lah hang ni kerja tentera ka atau kerja biasa pun.

     Kalau ikutkan, sepatutnya aku pun kena beraya di atas laut (walaupun bukan bekerja sebagai tentera). Tapi pum pam pum pam dipendekkan cerita, alhamdulillah dapat lah jugak kebenaran dari boss untuk aku pulang ke kedah.

     Bila aku ikut mak pergi beraya ke rumah orang, aku boleh nampak dengan jelas perasaan bangga mak bercerita tentang aku bekerja sehingga ke lautan sarawak. Kadang-kadang dia selitkan cerita pasal yang sebenarnya aku ni kena beraya atas laut. Haha. Biasa lah mak-mak kan memang macam ni. Aku pun turut hepi.

     Time raya ni jugak sempat aku ziarah keluarga pakcik-pakcik yang kerja diorang lebih kurang macam aku jugak. Bila sembang dengan 'orang-orang rumah" diorang ni, wow. Cekal gila hati diorang. Diorang memang pasrah dan redho dengan pekerjaan suami diorang. Cekal tak cekal hati diorang sehinggakan diorang kata, 

"kalau depa (suami-suami) ni pergi ke laut, janganlah tanya bila nak balik"

     Kebiasaan isteri (mungkin) berleter atau complain "kenapa lah abang pi lagi", "tak nak tukaq kerja ka", "carilah kerja yang rilek sikit", dan lain-lain. Aku sendiri pun asalnya ingatkan pergi sarawak ni setakat seminggu atau dua, sekali amik kau sampai 2 bulan. Kalau hati isteri-isteri ni tak cekal, silap-silap.....*na'udzubillaahimindzaaalik*...boleh bercerai.

     Itulah antara pekerjaan yang nampak heroik di mata rakyat malaysia; berkhidmat semasa musim perayaan. Kalau kita ziarah keluarga yang bapa atau suami yang bekerja macam ni dan dengar sendiri cerita-cerita diorang (kalau korang dapat family yang cekal la kan), fullaoo cerita diorang. Lebih kurang macam korang dengar cerita kesetiaan keluarga-keluarga di palestin dan syria menunggu suami atau bapa diorang.

     Baru kahwin beberapa hari, suami kena tangkap dengan zionis. Selepas berpuluh-puluh tahun, akhirnya suami dibebaskan (muka pun dah macam datuk orang). Si isteri masih lagi setia menunggu suaminya sedangkan boleh saja isteri tu minta cerai dan kahwin dengan orang lain. Bro, baru beberapa hari kahwin kot tapi kesetiaan dia macam dah beratus tahun dah kahwin. Sooo heroik.

     Sebelum pergi berperang, si ayah meninggalkan isteri dan anak yang baru saja lahir untuk meyahut seruan jihad. Selepas berpuluh-puluh tahun, si bapa pun pulang. Balik rumah ada lelaki lain pulak kat rumah. Bergelut lah kedua-dua orang ni. Tau-tau rupanya si lelaki yang ada kat rumah tu anak dia yang dah besaq dah. Mana la si bapak dengan anak nak kenal sama sendiri.

      Aku harap perkara yang sama boleh berlaku di malaysia. Tapi itulah, kita di sini mana ada suasana peperangan pun. Aman damai. Takkan medan politik dan medan 'mencari rezeki' saja yang dianggap heroik di malaysia. Aku rasa ada satu lagi medan yang sangat heroik dan sesuai dengan masyarakat yang aman macam malaysia ni. 

     Medan 'guru'. Bukannya 'guru' sebagai profesion. Tapi.....guru secara natural -nya. Memang sifat hang ni orang kenal sebagai suka mengajar, bukan terhad kepada mengajar di kelas-kelas sekolah tu. Biarpun hang ni seorang doktor ka, engineer ka, accountant ka, kerani ka, tapi orang akan kenal hang sebagai seorang pendidik, seorang murobbi .

     Medan guru atau lebih tepat lagi tarbiyah . Tarbiyah masyarakat. Ya, masyarakat malaysia memang aman damai, tapi deep down depa ni sakit. Saakitt. Hati yang hilang.

     Aku mungkin seorang jurutera yang jasadnya selalu ke laut di pelantar minyak. Namun, itu tak mematahkan semangat untuk aku menjadi seorang guru, seorang murobbi. Aku nak nanti bila berada di kubur, pahala aku akan terus menerus berjalan sehingga ke akhirat kerana 'perkara-perkara' yang aku sampaikan sewaktu hidup dulu. Biidznillah. Insya Allah. 

      Say hello to usrah fellas.


                                                                **************



     *Ayat yang menceritakan tugas seorang murobbi agung:


(Dan mengutus) seorang Rasul yang membacakan kepadamu ayat-ayat Allah yang menerangkan supaya Dia mengeluarkan orang-orang yang beriman dan beramal saleh dari kegelapan kepada cahaya.

Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan mengerjakan amal yang saleh nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah memberikan rezeki yang baik kepadanya.

[at-talaq (65): 11]





*bagi yang beraya di kampung, berhati-hati di jalan raya bila nak balik ke rumah. Sedikit pesanan:


1. Family is priority, but safety's first.

2. Ngingat penglikun, ingat orang kesayau (utamakan keselamatan, ingat orang tersayang).


Posted by Posted by zabed at 11:05 AM
Categories:

 

2 comments:

Watt M.S.H said...

As salam. Nak tanya, kalo baru buat t-bosiet bleh apply kerja kat mana? & apa beza m-bosiet & t-bosiet, mintak pencerahan..
hamba baru nk mencuba kerja di pelantar, terima kasih :)

zabed said...

Wassalam. ambe pun tak tau apa beza. tak pernah dengar pun sebenarnya m-bosiet / t-bosiet ni. ambe tau mis-bosiet je. kalau nak kerja di pelantar minyak malaysia, amik kursus boset yang dapat approval dari PETRONAS. kalau kat KL, boleh cuba contact sequ offshore atau consist.

kalau nak kerja offshore kat luar negara, cari yang dapat approval dari OPITO.

wallaahu'alam

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
>